CES (Consumer Electronic Show) samler tusenvis av internasjonale merkevarer og håpefulle oppstartsselskaper til å vise frem det nyeste av teknologi som de mener har evnen til å forme fremtiden. Alt fra 5G internett, smarte byer, stemmestyrte enheter, til VR og AR. Annalect har selvfølgelig vært til stede og gir deg de viktigste tech-trendene for oss markedsførere i 2018.
I begynnelsen av januar hvert år transformeres Las Vegas til en massiv tech utstilling, der hver utstiller har et håp om å bli den neste store utvikleren av det nye elektroniske vidunderproduktet i folks liv. I år har Annalect vært på CES for å finne det viktigste for oss markedsførere.
Vil du være oppdatert på teknologi og datadrevet markedsføring?
Et gjennomgående tema var kunstig intelligens. Sammen med tilknyttede teknologier som maskinlæring, datasyn og naturlig språkbehandling vil såkalte tilkoblede enheter gjenkjenne brukerpreferanser og daglige rutiner og tilpasse seg hver enkelt sitt liv. Samtidig vil nok kunstig intelligens brukt i forbindelse med innsikt og konsumvaner bli den viktigste driveren bak hvilke merkevarer vi kommer til å kjøpe og lærer oss å elske.
Her følger noen av produktene og emnene vi mener er de viktigste å få med seg for 2018.
5G: Bedre forutsetninger for «connected living»
Mange av teknologiene vi ble kjent med på CES var i en eller annen form tilknyttet internett. Sammen med spredningen av sensorer og smarte enheter, vil raskere internett og større bredbåndskapasitet være en avgjørende forutsetning for den påkoblede livsstilen og de sømløse brukeropplevelsene.
Hvis du tror at Wi-Fi tilkoblingen din er langsom når hele familien sitter med hver sin dings og ser film, surfer eller spiller i dag, tenk deg når hver person er utstyrt med flere enheter og sensorer og alltid er påkoblet uansett hvor i huset de er. At vi trenger raskere nett er udiskutabelt og vi trenger det ikke bare hjemme, men overalt. Her kommer 5G til å bli den store game changeren. For å illustrere potensialet i 5G; med 3G -nettverk tar nedlastningen av en 2 timers film 26 timer, dagens 4G-nettverk kan gjøre nedlastningen på seks minutter, og med 5G-tilkobling vil nedlastningen ta snaue 3,6 sekunder. Da begynner vi å snakke ekstreme hastigheter. Ikke bare hjemme, men over alt.
5G vil også utgjøre selve ryggraden for de smarte byene. De selvkjørende bilene vil for eksempel være helt avhengig av 5G, en teknologi som vil kunne gjøre at bilene snakker med hverandre og med selve byen, og dermed sikre automatisk og sikker transport. Ganske futuristisk å tenke seg at bilene snakker med trafikklysene, men det er faktisk ikke langt fra å være realitet.
Hvorfor dette betyr noe for markedsførere: Være seg innendørs eller i trafikkerte uteområder, 5G vil støtte opp under fremveksten av tilkoblede enheter med ekstreme internetthastigheter. På denne måten vil 5G-tilgang kunne tilby bedre media og underholdningstjenester til forbrukernes enheter – enten det er stasjonære skjermer eller trådløse VR headset. Det vil bidra til en større informasjonsflyt enn noen gang før og vi må posisjonere oss og bruke all denne informasjonen smart og forsvarlig.
Stemmeassistenter: i alt og overalt – hva er det du sier!?
Til tross for at vi så mange absurde og fullstendig ikke-implementerbare teknologiske produkter (blant annet brannslukkere bygget for å se ut som leketøy pistoler), var stemmeassistenter ikke en av disse. Stemmeassistentene har vist seg som den mest implementerbare teknologien de siste årene. En av seks amerikanere eier nå en smart høyttaler og omtrent 46% benytter seg av en stemmeassistent i en eller annen form. Implementeringen av slike stemmeassistenter var å se overalt på CES. Dette betyr at smarte hjem konseptet endelig vil være en virkelighet i 2018. Star Trek – Here we come!
Google var utstiller på CES for første gang, og her var det definitivt stemmestyring som gjaldt. Google legger opp til at sin stemmestyring enkelt kan implementeres i andre produkter for å sikre spredning av teknologien. Foreløpig dominerer imidlertid Amazon Alexa markedet for stemmestyrte høyttalere med omtrent 70% markedsandel i USA. De har også kommet vesentlig lenger og det morsomste eksemplet var kanskje produsenten av en lysbryter som hadde lagt inn støtte for Alexa i selve bryteren. Dermed kan du snakke med lysbryteren og be den bestille matvarer fra Kolonial.no. Fiffig.
Hvorfor dette betyr noe for markedsførere: Samhandlingen med stemmeassistenter vil skape en ny salgskanal – nemlig taledrevet handel. Gjennom stemmeenheten på mobilen, en høyttaler eller en lysbryter, vil du kunne planlegge og til og med kjøpe varer. Om en stund vil enhetene ha forstått dine handlemønstre, og dermed kunne varsle om alt fra når du trenger mer oppvaskmiddel til å minne deg på å kjøpe blomster på jubileet for dagen du fridde til kona på en strand i Thailand. Selskaper i stand til å posisjonere seg godt inn mot disse kjøpsprosessene vil få et betydelig forsprang på sine konkurrenter. I tillegg vil dette ha mye å si for hvordan man tilrettelegger treff og søk (SEO) eksempelvis i Google. De stemmestyrte assistentene vil ikke gi «mange» treff når du feks søker etter nærmeste blomsterforretning. Den vil velge den ene som, etter Google sin algoritme, er mest relevant.
Lyst til å vite mer om Google Home? Du kan teste den hos Annalect i Frøyas Gate 15.
Smarte byer: fremtiden har ankommet
Hvis du lurer på hva som kommer til å bli det store nye teknologigjennombruddet gjetter vi på smarte byer. Tenk deg hus og bygninger som automatisk både produserer og deler energi når man trenger det. Eller selvkjørende biler som fungerer så godt at de hverken har ratt eller førersete og at alle i praksis er passasjerer.
Et konsept skilte seg spesielt ut på dette området. Toyota konseptet e-Palette. Konseptkjøretøyet er i hovedsak et selvkjørende rom på hjul. Konseptet skal kunne fungere til alt fra ride-sharing til mindre konvensjonelle formål som et mobilt kontor, hotellrom eller utsalgslokale – mulighetene virker endeløse.
Hvorfor dette betyr noe for oss markedsførere: Når forbrukere nå går fra å være sjåfører til passasjerer og ratt blir til dashbord-skjermer åpnes en helt ny kanal for innholdsformidling, konsum og underholdning. DAB og FM debatten blir trolig et glemt og pinlig kapittel når alle biler er på nett og vi for eksempel kan trigge en reklamefilm med den retten du spiser oftest fra favorittrestauranten din i det du kjører forbi på vei til jobb. Så kan du si ”Hey Google” og bestille bord med til samme kveld kun ved bruk av stemmen.
Andre tech-konsepter vi elsket
Fusjoneringen av tech: Telefonen blir din bærbare laptop
Det amerikanske selskapet Razer presenterte sitt Project Linda. Konseptet omhandler bruken av en laptop docking stasjon til mobiltelefonen. Til tross for at dagens mobiltelefoner er omtrent like kraftige som våre datamaskiner går utnyttelsen av denne kapasiteten ofte til spille grunnet mobilens skjermstørrelse. Denne hybriden av mobil og laptop vil kunne eliminere et problem for oss markedsførere da det vil kunne fjerne tap av data som følge av forbrukeres online-aktiviteter på tvers av ulike enheter.
TV: stadig større, sterkere og klarere
Ingen CES-omtale ville vært fullstendig uten å dekke den ultimate underholdningsenheten TV. Et nøkkelbegrep for kategorien ble 4K – hvor blant andre LG iste frem både skjermer som kan rulles sammen, og TVer med kunstig intelligens og innebygget stemmeassistent. Samsung viste frem gigantiske skjermer der omtrent en hel vegg kunne være skjerm og brukeren valgte om man skulle se kino på hele veggen eller se nyhetene på en liten del av den. For oss som markedsførere betyr det at opplevelsene på TV kan bli enda mer involverende, og ikke minst at skjermen blir mer integrert med nettet. Hva med å for eksempel bestille et cruise med Color Line bare ved å si ”Ship O´ Hoy” i det reklamefilmen med Color Magic ruller over skjermen?
Vil du ha mer info om teknologi og datadrevet markedsføring?
Følg oss på Facebook eller send oss en mail på [email protected]
Leave a Reply